شرح وظایف سرپرست پرستاری

سرپرست پرستاری (سوپروایزر) مرکز آموزشی، درمانی، بهداشتی، توانبخشی و پژوهشی پرستاری است که مسئولیت نظارت مستقیم بر ارائه خدمات پرستاری و مامایی را برعهده دارد.

شرح وظایف سرپرست پرستاری بر اساس اصول مدیریت و با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو مبتنی بر فرآیند پرستاری و استانداردهای مراقبتی به شرح ذیل می باشد:

1-     مشارکت و همکاری در جمع آوری اطلاعات پیرامون مرکز آموزشی بهداشتی، درمانی توانبخشی

2-     همکاری با مدیر پرستاری در تنظیم و تدوین اهداف و خط مشی های واحد های ذیربط با همکاری سایر مسئولین

3-     ارائه پیشنهادات لازم در جهت ایجاد تغییرات مناسب در سیستم خدمات پرستاری و مامایی

4-     مشارکت و همکاری در برنامه ریزی های آموزشی کارکنان، دانشجویان، مددجویان

5-     برنامه ریزی و هماهنگی در پذیرش و ترخیص مددجویان

6-     تهیه و تنظیم گزارشات کمی و کیفی از وضعیت موجود گیرندگان و ارائه کنندگان خدمت و عملکرد واحد های ذیربط

7-     ایجاد هماهنگی بین واحد های مختلف مرکز جهت ارائه خدمات مطلوب در واحد های ذیربط

8-     تشخیص نیازها و مشکلات موجود در واحد های مرتبط پرستاری (مربوط به کارکنان، مددجویان، محیط و ...) و اقدام جهت حل آنها

9-     مشارکت در توزیع کارکنان پرستاری بر اساس توانایی ها و نیازها در واحدها و شیفت های مختلف

10- هماهنگی ایجاد شرایط کاری مناسب و حسن تفاهم ما بین افراد

11- شرکت در برنامه های آموزشی به منظور ارتقای سطح آگاهی و مهارت خود در جهت ارائه روش های موثر تر خدمات پرستاری و مامایی

12- شرکت در کمیته های مختلف بیمارستانی و پرستاری (آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، نظارت و ارزشیابی، رفاهی، توانبخشی و ...) بنا به صلاحدید

13- تامین و ایجاد شرایط مناسب و اقدام در زمان بروز فوریت ها (تامین نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و ...)

14- هماهنگی در ارجاع مددجو به خانواده، مرکز آموزشی بهداشتی، درمانی و توانبخشی

15- نظارت و کنترل مستمر بر رفتار شغلی کارکنان تحت سرپرستی (رعایت مقرارت اداری – رعایت ضوابط کاری، اخلاقی و طرح انطباق امور با موازین شرع )

16- نظارت و کنترل مستمر بر نحوه ارائه خدمات پرستاری و مامایی مبتنی بر استاندارد ها با استفاده از ابزار مناسب (چک لیست و ...)

17- بازدید مستمر از واحد های مرتبط به منظور حصول اطمینان از حسن ارائه خدمات، ثبت و ارائه گزارش به مافوق

18- هدایت کارکنان پرستاری در جهت ارتقاء سطح کیفی مراقبت ها

19- ارائه راهنمایی های لازم به کارکنان پرستاری، کمک و حمایت از آنها

20- مشارکت و همکاری در جهت تامین نیازهای آموزشی کارکنان پرستاری و مامایی شامل: آشناسازی کارکنان جدیدالورود با مقررات، خط مشی ها، شرح وظایف و ...

21- ثبت حوادث، وقایع غیر مترقبه، آمار (بیماران بدحال، پذیرفته شده، ترخیصی، فوت شده و ...) و گزارش به مافوق

22- مشارکت در ارزشیابی مستمر کارکنان پرستاری و مامایی بر طبق: عملکرد، رفتارهای شغلی و اخلاقی

23- همکاری و مشارکت در ارزشیابی اثربخشی خدمات از طریق: حسابرسی کیفی – بررسی رضایتمندی مددجویان – بررسی رضایت مندی کارکنان

24- همکاری و مشارکت در ارزشیابی تاثیر برنامه های آموزشی بر کیفیت ارائه خدمات پرستاری

25- همکاری و مشارکت در ارزشیابی برنامه ها و خط مشی های مدون، جهت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده

26- کنترل و نظارت مستمر بر چگونگی مصرف و نگهداری تجهیزات و داروها در واحدهای پرستاری و مامایی

27- نظارت بر حسن اجرای تعرفه های خدمات پرستاری